::أوزار فكر حر::
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

::أوزار فكر حر::

الرئيسيةجديد أوزارأحدث الصورmp3 mizالتسجيلدخولzrbaSlow
<div style="background-color: #000000;"><a href="http://www.rsspump.com/?web_widget/rss_ticker/news_widget" title="News Widget">News Widget</a></div>

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر

كاتب الموضوعرسالة
شهرزاد

شهرزاد

نقرات الاعجاب 25
رصيد النقاط 276

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر Empty
مُساهمةموضوع: كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر   كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر Emptyالإثنين 8 سبتمبر - 11:34

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر 73869097

معاناتــ ينهيهـــا المـــوتــ تحتــ الاـنـقــاضـ..

مئات البسطاء من سكان منطقة الدويقة بسفح جبل المقطم شرق القاهرة كانوا على موعد مع حادث أليم ، خلف حتى هذه اللحظة مئات القتلى والمصابين فيما مئات آخرين لم يُعرف مصيرهم بعد تحت الأنقاض ،

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر 40963

جاءتــ هده الحادثة الاخيرة لتزيل النقابــ عن مدــى الــفساد الادارــي الدــي يسري في شرايين التسيير الادارــي بالبلاد

فهاهي احدى اميراة قطر قد تبرعـــتــ لسكان الدويقة الواقعة منازلهم بالقرب من الجبل خوفا من كارثة انسانية ،

الا ان هؤلاء السكان لم ينقلوا الى مأواهم فباغتتهم الفجأة وقضوا تحت الكتل الصخرية الهائلة ,, لم ينقلوا الى دورهم الجديدة بسبب تلاعبات مادية ــ حولت هده البيوت السكنية المجانية الى بيوتـــ بالاجور ,,

فما شربـ اهل الدويقة سوــى مر الصمت و رضو بمعاناتــ ما اعتقدوا يوما انها قد تتحول الى شبح يطمر اطفالهم واسرهم تحت ركام من الصخور الضخمة

استغاثة من تحتــــ الــكتل الصخرية ــ

يستغيث مدفنون تحت أنقاض الانهيار الصخري لجبل المقطم بالقاهرة بذويهم عبر الهواتف النقالة وفق إفادات أدلى بها أقاربهم لـ"العربية.نت" لكنهم يعجزون عن تحديد مواقعهم.

وكان انهيار صخري لجبل المقطم المطل على منطقة الدويقة السبت 6-9-2008 أدى لمقتل 30 شخصا واصابة العشرات، ودفن المئات تحت أنقاض منازلهم.

وقال محمد صابر من سكان المنطقة "فجأة سمعت رنين التليفون فرفعت السماعة فإذا بشقيقى يستغيث بى ويقول بصوت مخنوق: الحقنى يا خويا، الجبل فوق رأسى والصخور سوف تقتلني أنا والأولاد".

لكن محمد لم يستطيع تحديد مكان شقيقه بالضبط تحت الانقاض فتوجه إلى المسعفين ورجال القوات المسلحة ليخبرهم أن هناك أحياء تحت الصخور والمباني المهدمة يستغيثون.

وروت فاطمة الزهراء لـ"العربية.نت" أنها تلقت فجأة اتصالا هاتفيا من اختها وهي تحت الانقاض قالت فيه "ألحقيني يافاطمة انا بأموت.. وصيتك ابنتى". وفجأة انقطع الاتصال وذهبت فاطمة تهرول نحو رجال الدفاع المدنى لانقاذ أختها.

انهيار كتلــ صخرية في مصر

معاناتــ تجسدها لكم صفحة أوزار ــ بصور و كلماتـ لاشخاص من عين المكانـ ..

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر N10

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر N_110

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر Large_69484_56140

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر 620463

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر 620468

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر 620464

وللرأيــ أكثر من مغزـــى :

اراء لها اصحابها موقع محيط للاخبار كما جاء فيها :

مسلسل : 4 / الراسل : سين / الدولة : مصر
تاريخ التعليق : السبت , 6 - 9 - 2008 الساعة : 4:20 مساءً

كفاية يا حكومة
الحكومة دي لازم تمشي بقي .. فاضي ايه تاني ، عبارة وغرقت وصاحبها طلع براءة من دم الاف الابرياء ، منازل بتتهد علي اصحابها ومحدش واخد باله ، يا جماعة حد يفوق الريس بتاعنا ويقوله ان في منطقة في مصر اسمها الدويقة ، احسن واضح انه مش فاكر غير شرم الشيخ اللي علطول قاعد فيها ، عيب عليكي يا بلد مش كده ـ البني ادم بقي ارخص حاجة فيكي .. لو مش عايزين الشعب ده خلصوا عليه مرة واحدة مفيش داعي للعذاب اللي احنا فيه ده .. كفاية بجد .. كده كتير اوي

مسلسل : 19 / الراسل : عصمت سليم مصــــــــــــــر / الدولة : مصر
تاريخ التعليق : الأحد , 7 - 9 - 2008 الساعة : 1:51 صباحاً

مصر....اصبحت مصرين
مصر الدويقة والعشوائيات ومصر مارينا والفيلات .
مصر البشاوات الجدد ومصر الشعب الغلبان الكادح
مصر ساكنى القصور ومصر ساكنى القبور
مصر اصحاب الملايين ومصر احاب الملاليم
مصر الحيتان والثروة ومصر الفقر والجوع
مصر مصرين.....غياب العدل الاجتماعى قمة الظلم والقهر

مسلسل : 12 / الراسل : محمد / الدولة : مصر
تاريخ التعليق : السبت , 6 - 9 - 2008 الساعة : 10:47 مساءً

يارب ملناش غيرك
يا جماعه انا من الدويقه والله فى ناس تحت الانقاض عايشه والحكومه بتقولنا نعملكم ايه استنو لما تفرج ومش راضين يخلونا حتى احنا الاهالى نعمل خايفين علينا والله العظيم انا مش متخيل المنظر ولا معده ولا ونش ولا حتى اى وحدة انقاذ كلها حاجات بدائيه حبال وكواريك انا كل الى بتمناه ان الناس الى تحت تطلع قبل ما تفطس دى حياة ناس يا جدعان واطفال وربنا انا بعيط وانا بكتب الكلام ده مقدرش اقول غير يــــــــــــــــارب يارب

مسلسل : 21 / الراسل : محمد عبد الرحمن محمد / الدولة : مصر
تاريخ التعليق : الأحد , 7 - 9 - 2008 الساعة : 2:51 صباحاً

شاهد عين من مولد حى منشية ناصر الدويقة
انا من حى الدويقة من ضحايا الكارثة اقسم بالله العظيم قولنا كتير مفيش حد بيسمعنا حتى الحظات الخيرة من الموت كم شكاوى وصلت الى رياسة حى منشية ناصر كم شكاوى الى محافظة القاهرة اين المسولين ماذا يفعلون هذا وراء المكتب فقد كل ما ماللك من الدنيا زوجتى وطفلة الذى يبلغ من العمر اسبوع واحد اين هم الاين ذهبو ولم اعراف عنهم شى حتى الان انا طلبى بيسط انا نفسى بس اشواف ابنى وزجتى الذى حتى لم تحول الحكومة فى انقظهم والله ياجمعاعة كنو بيتفرج علينا مش عزين يعملو حاجة احنا اللى كونية بنفحر بى ادينى خلص الانسان المصرية بقى رخص اوى كدة مع الحكومة الظلمة اين حقوق الانسان اين حقوق الموطنين اين نحنو فى هذة لبلد

مسلسل : 22 / الراسل : صاصا / الدولة : - - - -
تاريخ التعليق : الأحد , 7 - 9 - 2008 الساعة : 3:8 صباحاً

للأسف
ده حكومة حرامية ونصابين ولا يهمهم حاجة اسمها شعب مصر اللي مالك البلد وصاحبها أصلا وهمه طول الوقت بيسرقوه ويمصو دمو وممشيينه في دوامة عشان يفضل دايخ مدروخ وعايزين مصر بدون شعب وبيحددو النسل عشان السرقة توسع والله الغلط على الشعب اللي بيحصله كل ده ولسة ساكت أديهم ماتو في الأخر طيب مش كان أحسنلهم يقلبوا الدنيا قبل ما تحصل المصيبة ده ةيموتوا فطيس - كانوا خايفيين أديهم ماتوا- وكمان اللي عايش هرب وفي الأخر المحكمة حتدي كله براءة وتقول حكم مؤبد مع الأشغال الشاقة على الصخرة الوحشة اللي نطت على البيوت وفينا ناس

مسلسل : 27 / الراسل : حمادة / الدولة : مصر
تاريخ التعليق : الأحد , 7 - 9 - 2008 الساعة : 9:35 صباحاً

مصر
مصر جوع فقر مرض حكومة تصرف بالملايين على مزاجها 12.5.مليون دولار على مغنية وشعب بيموت من الجوع والفقر لو اصرفت الفلوس دى للغلابة اللى بيموتوا دول مش كان احسن - كفاية ان الحكومة سرقها من الشعب وهى سبب الجوع والمرض اكياس دم ملوثة و اسمدة مسرطنة حكومة خاينة للشعب ربنا ينتقم منهم

}اراء واخرــى هنا{
http://imanghassanghalayini.ahlamuntada.com

كتلات حجرية ضخمة تقتل فقراء مصر
صفحة 1 من اصل 1